09:30 - 10:15 | 10:15 - 10:30 | 10:30 - 11:30 | 11:30 - 12:00 | 12:00 - 13:00 |
Közös ráhangolódás |
Szünet | Előadások (1. blokk) | Kávészünet | Előadások (2. blokk) |
---|---|---|---|---|
A kurzus résztvevőit arra hívjuk, hogy a többiekkel együtt gyakorolják a vezénylés technikáját a csoportos vezénylési alkalmakon. Lehetőség nyílik önálló, a csoport előtt végzett karvezetés-gyakorlatra is, minden résztvevőt bátorítunk majd, hogy e célból és a demonstráció érdekében alakítsanak kórust.
Bővebb információ a programról itt!
9:30-tól 13:00-ig!!!
Kísérletezzen sokféle improvizációs modell és játék segítségével, fejlessze kórusa intonációját, ritmikai stabilitását, komplex hallását, hangképzési technikáját és tudatosságát. Kórusának célirányos haladása lehet szórakoztató és kreatív, akárcsak a „circle song”-ok (körénekek).
A kórusdarabok szerzői számára kétféle lehetőség adódhat: vagy egy kórus, illetve karvezető bízza meg egy kompozíció megírásával, vagy szabadon komponál egy művet. Milyen lenne a zeneszerzés folyamata e két esetben? Hogy bánjon a szerző a szöveggel, annak megfelelő közegbe ágyazásával és a megbízókhoz való viszonyával, hogy minőségi és elsőrangú zenei élményt nyújtson mind az énekesek, mind pedig a közönség számára? Milyen szempontokat kell figyelembe venni és milyen hasonlóságok, illetve különbségek vannak a két zeneszerzői helyzet között?
A műhely fő célja, hogy közvetlenül a kórushangzást helyezze a karvezetői figyelem középpontjába egy új mű megtanulásának kezdeti szakaszában. Hagyjuk, hogy az énekesek csak az éneklésre figyeljenek a kotta olvasása helyett, így sokkal jobban tudnak koncentrálni és fülelni a kórushangzásra.
Az előadás célja az, hogy a téma iránt érdeklődő zeneszerzők és karvezetők számára ötleteket adjon a latin-amerikai zene komponálásának és előadásának megértéséhez. Szót ejtünk a különféle kultúrák hatásairól, melyek 1492 - Kolumbusz érkezése- óta keverednek egymással az Új Világban. Az „Amerika” szó eredetével is foglalkozunk, hogy tisztázni tudjuk a hibás elképzelést, mely szerint Amerika csupán egy ország, nem pedig egy kontinens, valamint zenéje a vidám salsán kívül is sokkal összetettebb és gazdagabb.
Az előadás a szerb egyházi ének különböző fajtáit mutatja be a középkortól napjainkig. A szerb énekek a középkorban a bizánci tradíció részét képezték. A 17. és 18. században a szerbek északra, az Osztrák-Magyar Monarchia felé vándoroltak , ahol az új körülmények között fejlődőtt a régi szerb éneklésmód. Míg a régi szerb énekeket megőrizte néhány 15. századi kézirat, addig az új éneklésmód a szerb egyház élő énekes gyakorlatának központi magvát képezi. A régi és az új énekes gyakorlat egyes példáit mutatja be az előadás, melyben egyúttal a közönségnek is lehetősége nyílik részt venni.
Templomi zene, missziók és Latin-Amerika utcái a gyarmatosítás korában: a 17-18. század zenei anyagának jellegzetességeit mutatja be a műhely kottákon, felvételeken és templomokról, missziókról készített képek segítségével. A „Misszió” című film valósága jelenik meg a paraguayi jezsuita misszió életén keresztül, a katolikus papok és az indiánok találkozásával és az abból született zenével együtt.
Találkozásunk alkalmával megvitatjuk a résztvevőkkel 28 éves karvezetői pályafutásom során kialakított elképzelésemet és hitemet: érdemes küzdeni a minőségért és a különleges kórusmunkáért, mely egyúttal a közösségért végzett elkötelezett munka is. Beszélgetésünk tárgya, milyen nagyszerű előnyökkel jár a kóruséneklés a résztvevő felek számára: a kórustagok érzelmi mélységek széles spektrumát tapasztalhatják meg, ami az éneklésben is megmutatkozik, valamint a speciális helyzetben lévő csoportok (veszélyeztetett gyerekek, speciális támogatást igénylők) esélyt kaphatnak arra, hogy a társadalom szerves részének érezzék magukat.
Szónokok: Laine Randjärv (EE)
Irina Roganova (RU)
Számos kórus számára jellemző problémát jelent a koncertműsor kiválasztása, a megszólaló darabok sorrendjének meghatározása az élvezetes és kerek koncertprogram érdekében.
Szónokok: Maria van NIEUKERKEN (NL)
Ambrož Čopi (SI)
Fiúkórusok – csak „őskövületek” vagy egy műfaj, amelynek jövője van? A fiúkórusok nagy múltra tekinthetnek vissza, de mai korunkban is van jelentősége vajon ennek a műfajnak? Ha igen, mivel inspirálhatjuk a fiúkat az éneklésre, és arra, hogy a kitartsanak a kóruséneklés mellett? A kerekasztal-beszélgetés során különböző kultúrákból hozott tapasztalatok megvitatására vállalkozunk és szeretnénk választ találni többek között a fent megfogalmazott kérdésekre.
Moderátor: Hans-Joachim LUSTIG
Szónokok: Joy Hill (GB)
A nemzetközileg elismert karvezető, Volker Hempfling egy új kórusmű –antológiát mutat be, mely 70 karácsonyi ének feldolgozását gyűjti egybe a világ minden tájáról. A dalok 23 ország zeneszerzőinek átirataiban jelentek meg. Az új kiadvány a Carus-Verlag Kiadó díjnyertes LIEDERPROJEKT –jének részét képezi és különféle nehézségű, vegyeskarok számára feldolgozott dalokat foglal magába. A Calmus Ensemble és az Athesinus Consort Berlin két új CD-je egészíti ki a kiadványt modern, szellemes dallamfeldolgozásokkal.